Welkom bij

Wereldwinkel Schoonhoven

Ukuva iAfrica sauzen

Deze (h)eerlijke saus is verpakt in unieke flesjes met om de hals idzilla ringen, die symbool staan voor trouw en rijkdom.

Ukuva i Africa produceert sauzen en kruidenmolens van authentieke Afrikaanse recepten.
De recepten komen van inheense volken uit de binnenlanden van Afrika. Op de achterkant van elk product vind je het verhaal van de reiziger die het betreffende product heeft ontdekt. Het draad- en kralenwerk is met de hand gemaakt door de Cape Mental Health Society (een team van gehandicapte en kansarme mensen uit de townships van Zuid-Afrika).

Geschiedenis

Ukuva iAfrica is opgericht in 1996 met als doel het creëren van werkgelegenheid. Er was toentertijd een extreem grote werkloosheid in Zuid-Afrika. Het idee was om de zintuigen van Afrika - de smaak en geur - te vangen in producten en deze te verkopen. Hier komt ook de naam van Ukuva vandaan. Ukuva iAfrica betekent de zintuigen van Afrika in de inheemse Xhosa taal.
Voor dit idee zijn een aantal authenthieke productrecepten van inheemse volken in productie genomen. Deze recepten zijn verzameld door de oprichter van Ukuva iAfrica. Hij heeft door de binnenlanden van Afrika gezworven om de unieke smaken en recepten van inheemse volken te ontdekken, voordat hij zich in 1991 in Kaapstad vestigde. De producten zijn vernoemd naar de plaatsen waar hun recept vandaan komt. Alle producten zijn vervaardigd uit natuurlijke ingrediënten, en bevatten dus geen kunstmatige kleur, geur en smaakstoffen.
De eerste sauzen en kruidenmolens zijn op markten in en rond Kaapstad verkocht en waren een enorm succes. Er werd een businessplan opgesteld en dit was het begin van Ukuva iAfrica.
Inmiddels heeft Ukuva iAfrica een kleine fabriek in Kaapstad, waar zo’n 15 personen werken. De ringen om de verpakkingen worden gemaakt door de Cape Mental Health Society. Ukuva iAfrica vindt het belangrijk om kansen te creeëren voor mensen die economisch achtergesteld zijn.

Fairtrade

Ukuva i Africa is lid van WFTO (World Fair Trade Organization – www.wfto.com). Hierdoor worden eerlijke werk- en salarisvoorwaarden voor arbeiders gewaarborgd. 
Daarnaast wordt er 2,5% van de exportprijs afgedragen aan een fairtrade fonds. Hiermee wordt geïnvesteerd in onderwijs voor werknemers.

Idzilla ringen

In verschillende Afrikaanse stammen waaronder de Xhosa, Zulu en Ndebele is het voor vrouwen de gewoonte om ringen rond hun nek te dragen. Deze ringen staan symbool voor trouw aan hun man en worden na zijn dood verwijderd. De ringen (idzila genoemd) worden ook gezien als een uiting van rijkdom: hoe rijker de man, hoe meer ringen zijn vrouw had. Tegenwoordig worden de ringen meestal niet meer permanent gedragen maar alleen tijdens feestelijke bijeenkomsten.
Geïnspireerd op dit beeld van Afrikaanse schoonheid heeft een kunstenaar het draad- en kralenwerk om de flessenhals van de producten van Ukuva iAfrica ontworpen. Dit draad- en kralenwerk wordt gemaakt door de Cape Mental Health society een team van zo’n 150 verstandelijk gehandicapte en kansarme mensen uit de townships van Zuid-Afrika. Ukuva iAfrica is de grootste financiële donateur van deze organisatie.
De mensen van de Cape Mental Health Society krijgen een leefbaar loon voor hun werk, en dagelijks thee en lunch. In december ligt het werk stil. Hiervoor wordt het personeel gecompenseerd. Aan het eind van ieder jaar krijgt men bovendien een prestatiebonus. Moet er worden overgewerkt, dan zorgt Ukuva voor het vervoer naar huis, zodat iedereen veilig thuis komt.
Daarnaast hebben de mensen van de Cape Mental Health Society toegang tot gezondheidszorg en krijgen ze training en voorlichtig over gezondheid en veiligheid. Waar mogelijk krijgt het personeel een bijdrage voor de educatie van hun kinderen en voor andere voorzieningen, wanneer dat nodig is.
Het overgrote deel van de werknemers (zo’n 90%) is vrouw. Zij krijgen dezelfde verantwoordelijkheden en hetzelfde loon als de mannen.

Toekomst

Voor Ukuva iAfrica is het lastig om genoeg producten te verkopen. De markt voor kruidenmolens en sauzen is een niche-markt en daarom erg klein. Het is makkerlijker om te werken met meer diverse producten die een grotere afzetmarkt hebben. Daarom heeft Ukuva dit jaar o.a. een aantal wijnen gelanceerd. In de toekomst zullen er meer nieuwe productlijnen bijkomen.

Meer informatie op: www.ukuva-iafrica.com

Bron: Cerroazulfood.nl